12 Mar Nous temps però el mateix art
Avui comptàvem al nostre Twitter (no us oblideu de visitar-lo, que pugem moltes coses interessants!) que el museu del Louvre d’Abu Dabi havia posat en marxa una impressionant campanya per aconseguir que residents i visitants dels Emirats Àrabs visitessin les meravelles que tenen allà exposades. Mitjançant un desplegament brutal de taulons publicitaris de gran format amb imatges de les seves obres més importants a la carretera que uneix Dubai i Abu Dabi, pretenen cridar l’atenció dels conductors -més de 12.000 al dia -. Però aquí no queda la cosa, gràcies a tres emissores que es sintonitzen en aquest tram d’autopista, els viatgers podran anar escoltant l’audioguia que explica dades interessants de quadres, escultures i d’altres relíquies que es poden trobar en el recentment estrenat museu de la capital emiratí. Aquesta brillant estratègia publicitària ens ha portat a reflexionar sobre com museus, associacions i governs han sabut incorporar nous formats i eines per comunicar el seu patrimoni, cada vegada de forma més original i inesperada.
Però no cal anar-se’n fins els Emirats per trobar exemples de publicitat de museus que ens encantin. Avui mateix, El País se’n feia ressò de la brillant estratègia que està portant a terme El Prado mitjançant l’ús de les seves xarxes socials. Des del perfil d’Instagram de la pinacoteca madrilenya -amb més de 200.000 seguidors -, treballadors del museu i experts en art realitzen emissions en directe on compten curiositats, interpreten obres i responen preguntes dels espectadors. Estimen que aproximadament 5.000 usuaris d’Instagram es connecten a ells en les 24 hores que romanen penjats aquest tipus de vídeos. Però no només de lives viu el seu perfil: detalls i històries darrere algunes de les obres més famoses, imatges mai vistes de com els artistes preparen les seves exposicions o vídeos de les càmeres de seguretat al llarg d’un dia enfocant a la mateixa pintura. Us animem a fer un cop d’ull al seu perfil i descobrir l’art que inclou El Prado d’una forma molt diferent.
Un altre dels que està aconseguint que veiem l’art d’una forma molt diferent és Google amb la seva app Arts & Culture. Fa unes setmanes el seu programa per detectar mitjançant un selfie a quina obra d’art et sembles va ser tota una revolució a internet, però la potentíssima eina desenvolupada pel gegant d’internet és molt més. Una de les opcions més apreciades per fanàtics de l’art i el disseny és “Art Palette“. El seu funcionament és d’allò més senzill: tu esculls un determinat color dintre d’una gamma cromàtica quasi infinita o des de la teva pròpia fotografia i Google et suggereix centenars de quadres, tapissos, fotografies i escultures que utilitzen aquests tons. Advertim que pot enganxar molt. Una altra opció sorprenent és la infinitat d’arxius digitalitzats de fons de museus, col·leccions privades i exposicions. Podem des de visitar el Moma de Nova York fins a la nova exposició sobre Harry Potter que està organitzant la Biblioteca Britànica.
Podríem seguir posant desenes d’exemples d’aquest tipus d’accions comunicatives, però la conclusió acabarà sent la mateixa: les noves tecnologies i mitjans estan causant una revolució en molts àmbits, i l’art i la museologia és un dels més interessants. Sigui gràcies a internet, a les xarxes socials o a la creativitat s’està aconseguint apropar a nous públics que molt probablement no arribarien a aquest contingut “voluntàriament” d’una altra forma.