03 May Regulació publicitària a l’estranger
En l’entrada anterior vam voler fer una petita introducció a com funciona el món de la regulació publicitària a Espanya i les funcions principals que té Autocontrol. I avui, a manera de continuació, farem el propi amb altres països per contrastar i decidir quin sistema funciona millor.
Comencem per Gran Bretanya. En aquest país, diverses actuacions del seu organisme regulador han estat notòries a nivell internacional. De vegades, per prohibir anuncis que perpetuïn rols de gènere -com per exemple assumir que les tasques de la llar o de neteja són responsabilitat de les dones -, unes altres per vetar campanyes de publicitat enganyosa -com les pestanyes irreals de Natalie Portman -. L’Advertising Standards Authority (ASA) és un òrgan no estatal, d’autoregulació i no pot aplicar la llei. Tanmateix, la principal diferència amb el seu homòleg espanyol és que els anunciants estan obligats (en lloc d’ésser voluntari) a demostrar que la campanya que està a punt de publicar-se compleix amb els requisits i no porta equívoc o és il·lícita.
En el costat oposat està els Estats Units. Allà, el govern supervisa el compliment de les lleis de publicitat i màrqueting, mitjançant la Comissió Federal de Comerç. Els principals aspectes que vigila són: la publicitat per a nens, la utilització d’avals en la comunicació, les afirmacions sobre salut i medi ambient y; compte; l’ús de l’etiqueta “Made in USA”. Sobre això: controlen també l’ús d’aquest mateix hashtag a les xarxes socials. És clar que en el tema de l’autoregulació no s’ho prenen tan seriosament com en altres països. Per exemple, davant el descontrol (i il·legalitat) que està ocasionant la publicitat encoberta realitzada per influencers, la seva principal mesura ha estat enviar-los una carta a cent d’ells com a advertència.
I què passa al país veí? França es regeix pel que dicta el Conseil Supérieur de l’Audiovisuel (CSA). Aquest òrgan estatal, el president del qual ho designa el cap de l’executiu, es defineix de la següent manera: “el CSA, únic organisme francès de regulació de continguts destinats al públic, exerceix un paper essencial per fer de l’univers digital un univers de confiança”. Les seves funcions abasten des d’aspectes més tècnics com la gestió de les freqüències, la implantació de la TDT -en el seu moment- a la regulació publicitària. En el cas d’haver de realitzar prohibicions per publicitat enganyosa o sexista, entre d’altres; aquesta tasca correspon a l’Assemblea Nacional. Des de fa uns anys existeix, per exemple, l’obligació d’indicar si s’ha utilitzat el Photoshop per retocar les imatges d’una campanya.