27 Apr Qui treballa perquè les marques no es passin de la ratlla en publicitat?
Encara que les agències de publicitat acostumen a treballar per respondre a les peticions dels seus clients sense oblidar els drets dels consumidors, de vegades els resultats sobrepassen els límits que les associacions i els governs consideren publicitat lícita. Sense necessitat d’arribar a recórrer a la llei, la major part dels casos es poden solucionar amb una sèrie de consultes, recomanacions o crides d’atenció.
A Espanya funciona des de 1995 un organisme regulador independent conegut com Autocontrol. Es presenta com una oferta beneficiosa tant per a consumidors; ja que poden tramitar reclamacions quan considerin que allò que estan rebent no és apropiat, com per a anunciants; perquè els organismes reguladors ajuden al fet que les empreses siguin vistes com a responsables. Finalment per a l’Administració funciona com un aliat més, un complement a les lleis existents i una manera d’anticipar-se a la seva aplicació.
El seu funcionament es divideix en tres activitats principals:
– Copy Advice: Un servei de consultoria -previ pagament d’uns 650 euros per als no socis- que ajuda a determinar si un anunci o projecte compleix amb les normes deontològiques i s’ajusta a les lleis. S’idea com un mecanisme perquè els anunciants o agències, abans d’engegar un projecte (i així evitar costos extra) recorrin a un tribunal que els garanteixi que aquest anunci no comet cap infracció.
– Servei als consumidors: Sense cap cost, qualsevol persona que consideri que una campanya vulnera la llei o la deontologia pot presentar una reclamació que serà estudiada per un jurat de professionals.
– Assessorament: Mitjançant cursos i seminaris, ofereixen formació per a professionals en matèria d’autoregulació publicitària. A més, amb motiu de l’entrada en vigor del nou Reglament General de Protecció de Dades, Autocontrol ha creat una guia gratuïta perquè les empreses coneguin com adaptar-se. De forma complementària també ofereixen assessorament especialitzat.
Però a efectes pràctics, funciona Autocontrol? Aquestes són les dades del seu últim informe: en 2017, l’associació va atendre 43.536 consultes. D’aquestes, 31.568 van ser a través del servei Copy Advice; és a dir que es van realitzar de forma preventiva abans de posar en marxa el projecte en qüestió. Els resultats van ser en un 83% dels casos positius, en un 16% van ser suggerides modificacions i en un 1% es va desaconsellar que es difongués. Aquest resultat indica que la responsabilitat en la publicitat a Espanya és alta, ja que una gran part de la iniciativa es pren des del propi sector. Bé sigui per compliment d’un estricte codi deontològic o per evitar possibles problemes judicials futurs, sembla que els anunciants i professionals valoren el treball d’Autocontrol.